عصاره ی برگ ساپادیل می تواند از علائم فیبرومیالژیا جلوگیری کند

28 نوامبر 2018 - مصرف عصاره ی برگ گیاه Annona muricata L. در فرم دارویی و با دوز مناسب می تواند درد مزمن، اضطراب و افسردگی همراه با بیماری فیبرومیالژیا را کاهش دهد.ساپادیل یا واناوانا (به انگلیسیsoursop) نام درخت و میوه‌ای گرمسیری است که بومی مکزیک، آمریکای مرکزی، منطقهٔ دریای کارائیب و بخش شمالی آمریکای لاتین است و به ویژه در منطقه آمازون به وفور یافت می شود. درخت این میوه را در آسیای جنوب شرقی هم می‌کارند.

محققان گروه فارماکولوژی دانشگاه سویل اخیرا مطالعه ای را منتشر کرده اند که نشان می دهد رژیم های غذایی حاوی عصاره آبی برگ Annona muricata L. می توانند از علائم مرتبط با فیبرومیالژیا جلوگیری کرده و زندگی این بیماران را بهبود دهند.

برگهای گونه Annona muricata L. از یک درخت 4 تا 6 متری از خانواده ی Annonaceae تهیه می شوند. برگهای این درخت ساده، بیضوی و یا شبیه به تخم مرغ هستند و بین 5 تا 15 سانتیمتر طول دارند. این گیاه معمولا برای مصرف دارویی کشت می شود. برگها با توجه به کشور مبداء آن، دارای استفاده های پزشکی سنتی قومی مختلفی هستند. مهمترین کاربردهای آن در طب سنتی، که در آزمایشات پیش بالینی بصورت علمی تأیید شده است، مقابله با التهاب، درد، عفونت، دیابت و سرطان است.

مصرف عصاره ی برگ Annona muricata L. در فرم دارویی و با دوز مناسب می تواند درد مزمن، اضطراب و افسردگی همراه با این بیماری را کاهش دهد. این عصاره به روش سنتی عصاره گیری به روش جوشاندن توسط Ana María Quilez از گروه تحقیقاتی گیاهان داروئی در دانشگاه سویل تهیه شد.

این مطالعه بمدت بیش از یک ماه با استفاده از 60 موش صحرایی ماده که پنج هفته سن داشتند، در آزمایشگاه دانشکده داروسازی دانشگاه سویل انجام گردید. این حیوانات به شش گروه تقسیم شدند که با رژیم غذایی استاندارد همراه با مقادیر مختلفی از عصاره ی این گیاه تغذیه شدند.

پس از کسب این نتایج مثبت توسط محققان، مرحله بعدیف انجام تحقیقات بالینی بر روی بیماران، بمنظور تأیید فعالیت عصاره ی این گیاه در انسان و تعیین دوز ایمن و موثر آن برای انسان است.

این مطالعه در ماه ژوئن سال 2018 بصورت آنلاین گزارش شد و نسخه ی چاپی آن در اکتبر 2018 در مجله ی Ethnopharmacology منتشر گردید.

منبع و سایت خبر:

Journal of Ethnopharmacology, 2018; 225: 244 DOI: 10.1016/j.jep.2018.06.014

www.sciencedaily.com/releases/2018/11/181128114947.htm